آموزش آرایش و بهداشت پوست قسمت اول

درمان های خانگی برای از بین بردن شپش سر

نمای کلی شپش سر

شپش سر حشره کوچک و بدون بال است که پوست سر انسان را آلوده می کند و از خون انسان تغذیه می کند. در میان کودکان مدرسه‌ای که شایع‌تر هستند، اما می‌توان آنها را در هر سنی تحت تأثیر قرار داد. شپش سر بسیار مسری است و می توان از طریق تماس مستقیم سر به سر، استفاده از وسایل شخصی مشترک مانند شانه، کلاه و بالش یا از طریق تماس با آلودگی آلوده شود. اگر به شپش سر می‌رسد باعث خارش و ناراحتی شدید می‌شود و اگر به موقع درمان ممکن است به آسیب ثانویه تبدیل شود.

درمان های خانگی برای شپش سر

چندین درمان خانگی وجود دارد که می تواند از آنها برای بین بردن شپش سر استفاده کرد. این درمان معمولاً ایمان، ارزان و آسان برای استفاده هستند. توجه به این نکته ضروری است که این داروها ممکن است در از بین بردن شپش و تخم‌گذاری آن‌ها وجود داشته باشد، اما نمی‌تواند خارش فوری را تسکین دهد. در اینجا چند مورد از محبوب ترین درمان های خانگی برای شپش ارائه شده است:

  1. زدنه زدن: شانه زدن یک روش غیر شیمیایی برای بین بردن شپش و تخم های آن از پوست سر است. این شامل یک شانه دندانه ظریف است که به عنوان شانه شپش نیز شناخته می شود، برای شانه کردن خیس. این روند باید هر 2 تا 3 روز به مدت چند هفته تکرار شود تا مطمئن شوید که تمام شپش ها و تخم ها از بین رفته اند.
  2. روغن‌های: روغن‌های مورد نیاز مانند روغن درخت چای، روغن اسطوخودوس و روغن اکالیپتوس دارای خواص حشره کشی علیه شپش سر هستند. برای مصرف روغن، چند قطره از روغن را با یک روغن روغن مانند روغن نارگیل یا زیتون مخلوط کنید و را روی پوست سر بمالید مخلوط کنید. چند ساعت یا یک شب بماند و سپس آن را بشویید. این روند را ۲ تا ۳ بار در هفته به مدت چند هفته تکرار کنید.
  3. سرکه سفید: سرکه سفید می تواند موجود را در اسکلت بیرونی شپش کمک کند و حذف کند. برای استفاده از سرکه سفید، مقدار مساوی از سرکه سفید و آب را مخلوط کرده و روی موها اسپری کنید. موها را در یک کیسه پلاستیکی یا کلاه دوش بپیچید و 2 تا 3 ساعت یا یک شب نگه دارید. سپس موها را با شامپوی ملایم بشویید.
  4. نمک: نمک می تواند به عنوان یک مانع در برابر شپش ها استفاده شود زیرا حرکت آنها و تخمین روی پوست سر را می کند. مقدار مساوی نمک و آب را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و آن را روی پوست سر بمالید. بگذارید 2 تا 3 ساعت یا یک شب بماند و سپس با یک شامپوی ملایم بشویید.
  5. سس مایونز: سس مایونز حاوی روغن و سرکه است که می توان به خفه کردن و خفه کردن شپش کمک کند. سس مایونز را به پوست سر و موها بمالید و آن را با یک کیسه پلاستیکی یا کلاه دوش بپوشانید. بگذارید 2 تا 3 ساعت یا یک شب بماند و سپس با یک شامپوی ملایم بشویید.
  6. لیسترین: لیسترین، دهانشویه حاوی الکل، گزارش شده است که شپش و تخم آنها را می کشد. لیسترین را روی پوست سر و مو بمالید، آن را با یک کیسه پلاستیکی یا کلاه دوش بپوشانید و 2 تا 3 ساعت یا یک شب نگه دارید. آن را با یکشامپوی ملایم بشویید.
  7. درمان‌های شپش بدون نسخه: اگر درمان‌های خانگی درمان‌هایی را بدون استفاده از آن می‌دهید، انجام دهید، درمان‌های نسخه برای شپش در دسترس هستند که حاوی مواد شیمیایی مانند پرمترین یا پیرتروئیدها هستند. این درمان باید طبق قوانین ارائه شده روی برچسب محصول استفاده شود.
این مطلب را هم از دست ندهید :   لایه برداری پتید اسید تریپل هیدروپتید - fl

پیگیری درمان دوم 7 تا 10 روز پس از درمان اولیه است تا مطمئن شوید که تمام شپش ها و تخم ها از بین رفته اند. علاوه بر این، شستن همه ملافه ها، لباس ها و وسایل شخصی در آب داغ و خشک کردن آنها روی حرارت بالا یا بستن آنها در کیسه پلاستیکی به مدت دو هفته برای جلوگیری از مصرف مجدد بسیار مهم است.

عناوین مرجع معتبر

  1. مراکز کنترل و هوا از بیماری (CDC): https://www.cdc.gov /parasites/lice/head/index.html CDC اطلاعات جامعی در مورد شپش سر، از جمله علائم، فصل و گزینه های درمانی ارائه می دهد.
  2. موسسه ملی بهداشت (NIH): https://www.ncbi.nlm.nih . gov/books/NBK459189/ NIH راهنمای دقیق در مورد شپش سر، از جمله تشخیص، درمان و ارائه می دهد.
  3. آکادمی اطفال آمریکا (AAP): https://www.healthychildren.org/English / health-issues/conditions/skin-disorders/Pages/Head-Lice.aspx AAP توصیه هایی را در مورد مدیریت و درمان شپش سر برای والدین و ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می دهد.